Fókuszban

Az online kommunikáció élmezőnyében

2017. március 17. 09:51:18

Európai összehasonlításban is élen jár az online kommunikációs eszközök bevezetésében és naprakész alkalmazásában az Állami Számvevőszék - derült ki egy nemrégiben elvégzett felmérés eredményeiből. Az elemzés a világ 52 számvevőszékének kommunikációs palettáját vetette össze, és kimutatta: az ÁSZ többek között a jelentések angol nyelvű elérhetőségében, a teljesítménymérésben és a hasznosulás tekintetében is az elsők között szerepel.

Lengyel Viktor

Egy friss hazai kutatás szerint a felnőtt magyar lakosság 65%-a internetezik, a közösségi oldalakon regisztrációval rendelkezőknek pedig 74%-a olvas híreket online. Mivel a számvevőszékek számára kiemelt jelentőségű feladat, hogy a lehető legszélesebb körben kommunikálják ellenőrzési és tanácsadó tevékenységük eredményeit, a társadalmi hasznosulás elősegítése szempontjából megkerülhetetlenül fontossá vált az internetes jelenlét és a különböző online tartalomszolgáltató felületek, közösségi rendszerek aktív használata.

A XXI. század átalakuló médiakörnyezetében a webes eszközkészlet alkalmazása -“ sajtóanyagok, saját forrású hírek megjelentetésén keresztül -€“ hozzájárulhat az intézményről kialakult kép kezdeményező szemléletű alakításához. Az eredményes médiajelenlét feltétele, hogy a kommunikáció világos, a platform technológiailag és esztétikailag karbantartott legyen, illetve a formátum megfeleljen a platform kereteinek, és a rendszer biztosítsa a keresett információ egyszerű elérését. Az ÁSZ más, hasonló intézmények kommunikációs gyakorlatának megismerése érdekében a közelmúltban felmérte, hogy az EUROSAI tagok, azaz a Legfőbb Ellenőrző Intézmények Európai Szervezetének Számvevőszékei és az amerikai számvevőszék (GAO) milyen mértékben támaszkodik a korszerű, online tartalomszolgáltatás lehetőségeire. A kutatás összesen 52 intézmény kommunikációs tevékenységét vizsgálta, és felmérte, hogy a számvevőszéki weblapok mennyire felelnek meg az eredményes médiajelenlét feltételeinek.

Rangsor a kommunikációs eszköztár fejlettsége szerint

A tanulmány a számvevőszéki honlapokat egyes kommunikációs részterületek mentén indikátorokra bontotta, többek közt a honlapok nyelvi sokszínűsége, jelentéseik angol nyelvű elérhetősége, közösségi médiában való aktivitásuk, hasznosulási és teljesítménymérési szempontok megjelenése, valamint az adatok kinyerhetőségének és a jó gyakorlatok kiemelésének elősegítése alapján. Az adatelemzést követően kiderült: az ÁSZ a kommunikációjukban legaktívabb és eszköztáruk tekintetében a legnaprakészebb számvevőszékek között (az amerikai GAO és a brit NAO illetve az ECA) említhető.

Az ÁSZ különösen jó eredményt ért el többek közt a honlapon megjelenő angol nyelvű hírek aktualitásában: az elemzés szerint az 52 intézmény közül benne van az első 13-ban, amelyek legalább hetente jelentetnek meg híreket. A magyar számvevőszék a megjelenített nyelvek tekintetében is az elsők között szerepel, hiszen összesen négy intézmény jelenítette meg a honlapját legalább 3 világnyelven, a többség, 34 szervezet az anyanyelvi honlap mellett mindössze egy világnyelven, túlnyomórészt angolul kommunikál.

Honlapok megjeleníthető nyelvei

A nemzetközi kitekintés alapján a jelentések angol nyelvű rendelkezésre állásában, a teljesítménymérésben és a hasznosulás témájában is előkelő helyen szerepel az ÁSZ.

A jelentés alapján kialakított nemzetközi rangsor szerint a Számvevőszék mindössze egy vizsgált terület, a közösségi médiában való jelenlét terén szorul fejlesztésre. 26 intézménynek ugyan egyáltalán nincs felülete a közösségi médiában, az ÁSZ jelenleg használt egyetlen felülete (Youtube-csatorna) mégis csupán a középmezőnybe jutáshoz volt elég (5 másik számvevőszékkel együtt) -€“ 16 intézmény azonban már több működő közösségi médiaprofilt is birtokol, amelyeken közvetlenül átadhatják üzeneteiket a társadalom számára.