Tanulmányok, előadások

OECD: több diplomásra van szükség Magyarországon

2017. október 3. 09:38:01
Magyarországon jóval több diplomásra lenne szükség, igaz ez különösen a mérnöki és természettudományi szakokra, a diplomával rendelkezők sokkal többet keresnek, mint az alacsonyabb végzettségűek, a diplomás prémium Magyarországon az egyik legmagasabb az OECD országokban, a tanári pályát magasabb fizetésekkel lehetne vonzóbbá tenni, alig van diplomás munkanélküli - ezek az OECD Education at a Glance 2017 kiadványának legfontosabb magyar vonatkozású következtetései.


Az OECD publikálta szokásos éves Education at a Glance kiadványát, melyben ismét számtalan igen érdekes, a vizsgált 35 ország oktatási rendszerével kapcsolatos megállapítás szerepel. Egy ekkora lélegzetű elemzést természetesen lehetetlen teljes egészében feldolgozni és bemutatni, mi itt csupán a Magyarországgal foglalkozó részről írunk részletesebben.

Az OECD a magyar oktatási rendszerrel kapcsolatban hangsúlyozza, hogy túl kevés a diplomával rendelkező fiatal, a 25-34 éves korosztályban ez az arány mindössze 30 százalék, ami elmarad az OECD 43 százalékos átlagától és a régiós versenytársak szintjétől is. Az alulteljesítés okaként a statisztikusok rámutatnak, hogy Magyarország a GDP-jének kisebb hányadát költi oktatásra, mint az OECD átlaga - részletes táblázatért lásd a tanulmány 209. oldalát -, a tanári fizetések pedig ugyancsak elmaradnak az átlagostól. (Az OECD a következtetéseket a 2014-15-ös adatokból vonta le.) Ennek megfelelően a tanári pálya jóval kevésbé népszerű Magyarországon, mint más országokban, amit a szakma elöregedése is jelez.

 

 

Mindemellett a diploma busásan megtérül mind az állam, mind az egyének számára. Magyarország a diplomás prémium tekintetében a világ élvonalában helyezkedik el, ahogyan a fenti ábráról leolvasható, ez a prémium hazánkban kétszeres, vagyis az átlag diplomás kétszeresét keresi egy középiskolai végzettségű fizetésének. Az ábra vízszintes tengelyén látható a diplomás prémium értéke - Magyarország 200-as értéke jelenti azt, hogy az átlag diplomás fizetés kétszerese a középiskolai végzettségűek átlagos fizetésének -, míg a függőleges tengely a 25-64 éves korosztályon belül mutatja a diplomával rendelkezők arányát.

Érdekes eredménye továbbá a kutatásnak, hogy diplomás munkanélküliség gyakorlatilag nincs Magyarországon, vagyis a diploma az egyén számára biztos munkahelyet és magasabb jövedelmet, az állam számára pedig csökkenő munkanélküliséget, sőt a magasabb fizetéseken keresztül plusz adóbevételt jelent.

A következtetés egyértelmű: egy olyan országban, ahol kevés a diplomás, a diplomával mindenki jól jár, egyének és állam egyaránt, a tanári fizetések nemzetközi összevetésben alacsonyak, az állam pedig keveset költ oktatásra, ott érdemes növelni az oktatási kiadásokat. Jó hír, hogy az elmúlt évek költségvetéseiben is valami hasonló irányvonal rajzolódik ki...


A teljes tanulmány itt olvasható, a magyar rész itt érhető el.

Hozzászólások

A kommenteléshez előbb kérjük lépjen be!

Belépés az oldalra