Tanulmányok, előadások

Sírba visznek a sárga csekkek? - Tanulmány a pénzügyi személyiségről és szokásokról

2015. november 4. 13:42:40
Kézben tartjuk-e a pénzügyeinket? Mennyire vagyunk tudatosak? Hogyan küzdünk meg a pénznyelőkkel? Spórolunk vagy dolgozunk inkább? Négy kutató - Béres Dániel, Huzdik Katalin, Németh Erzsébet, Zsótér Boglárka - egy rendkívül érdekes tanulmányban sok más érdekesség mellett ezekre a kérdésekre is választ ad. A tanulmányt és annak legfontosabb következtetéseit a Pénziránytű Alapítvány a Magyar Nemzeti Bank épületében mutatta be.

A tanulmány alapját egy Magyarországon egyedülálló „Pénzügyi személyiség" nevű önismereti kérdőív adja, melyet a Pénziránytű Alapítvány honlapján tölthetnek ki az érdeklődők. Szuromi Kovács Ágnes, a Pénziránytű Alapítvány ügyvezetője a tanulmány ismertetése során kifejtette, hogy a kutatás során a tesztet több mint 3000 érdeklődő töltötte ki. A tesztek értékelése során szinte egyáltalán nem találtak érvénytelenül kitöltött kérdőívet - szinte mindenki, mind a 36 kérdésre őszintén válaszolt, ami egy önkitöltős web-es kérdőív esetén egyedülálló eredmény.

A kitöltőknek olyan kérdésekre kellett válaszolniuk, mint például: „Előfordul, hogy egy nagyobb bevásárlás során többet költök, mint terveztem"; „Készítek uzsonnát, hogy ne a büfében vásároljunk"; „A sárga csekkek a sírba visznek", vagy „Pontosan tudom, minek mennyi az ára". A válaszokat a teszt hat személyiségdimenzió mentén értékeli, így rajzolódik ki a kitöltő személyiség profilja. A kitöltés után a számítógép azonnal megmutatja az elért eredményt és értékelést. Az egyes dimenziókban elért pontszámai alapján a válaszadó tanácsokat, tippeket, esetleg bátorítást is kaphat a további fejlődéshez. A teszt segítségével egyéni, személyre szabott pénzügyi akcióterv alakítható ki.

A tesztek értékelése során a kutatók igencsak érdekes következtetésekre jutottak. Mint kiderült a tudatosság, valamint a dolgosság olyan tulajdonságok, amelyek pozitívan jelzik előre a személy pénzügyi kultúrájának szintjét. Akik ebben a dimenzióban magas pontszámot értek el, azok általában nemcsak jobban tervezik és kézben tartják a pénzügyeiket, de mértékletesebbek, jobban képesek takarékoskodni és beosztani a pénzüket, mint az átlag.

ggg_20151104134203_72.jpg


A takarékosság és az árérzékenység magas szintje azonban nem jelentette azt, hogy a válaszolók ellent tudnak állni a pénznyelők csábításának, illetve, hogy tudatosan kezelik a pénzügyeiket. Ami a mértéktartást illeti, ez volt az a tulajdonság, amelyre a válaszadók többsége a legkevesebb pontszámot kapta. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztói társadalom impulzusainak nehezen tudunk ellenállni, és gyakran veszünk meg olyasmit, amit akciósan, vagy vonzó marketing módszerekkel kínálnak.

Szuromi Kovács Ágnes hangsúlyozta, hogy a legmegosztóbb állítások a következők voltak: „Ha több pénzre van szükségem, pluszmunkát vállalok.", „Készítek uzsonnát, hogy ne a büfében vásároljunk.", „Mindig van elég megtakarításom a váratlan kiadásokra.". Minél inkább igaznak érzi magára valaki a fenti három állítást, annál inkább pozitív a megítélése a pénzügyi személyiség szempontjából.

A kutatás legfontosabb tanulsága, hogy az egyének tehetnek azért, hogy jobban boldoguljanak. A tervezés, a hosszú távú szemlélet, a pénz megítélése az érte elvégzett munkán keresztül mind-mind pozitívak a pénzügyi személyiség szempontjából. A pénzügyi kultúra fejlesztésének legeredményesebb módja, ha a tudatosságot helyezzük a jövőbeni kutatások és programok középpontjába - tette egyértelművé előadásában Szuromi Kovács Ágnes.

...

A kutatási eredményekről bővebben itt olvashat, a teljes tanulmány a linkelt oldal alján tölthető le.

 

Hozzászólások

A kommenteléshez előbb kérjük lépjen be!

Belépés az oldalra