2022. február 23. 14:30

Rangos hazai folyóiratban jelentek meg az Állami Számvevőszék kutatásának eredményei

A Magyar Bankszövetség tudományos folyóirata, a Gazdaság és Pénzügy legújabb lapszámában jelent meg az Állami Számvevőszék, széles szakmai együttműködésben készült kutatása a hazai pénzügyi tudatosság fejlesztésében 2016 óta történt változásokról.

A Magyar Bankszövetség tudományos folyóirata, a Gazdaság és Pénzügy legújabb, 2022/1. tematikus lapszámának fókuszában a pénzügyi kultúra jelenkori helyzete áll. A folyóirat szerkesztőségének felkérésére Németh Erzsébet, a Pénzügyi Szemle közpénzügyi szakfolyóirat felelős szerkesztőjének és az Állami Számvevőszék igazgatójának A pénzügyi kultúrához kapcsolódó képzések. Összehasonlító elemzés (2016–2020) című tanulmánya is helyt kapott a tematikus lapszámban.

A tanulmányban bemutatott kutatás célja annak a vizsgálata, hogy 2016 óta történt-e előrelépés a pénzügyi tudatosság fejlesztésében Magyarországon. A tanulmány bemutatja a pénzügyi kultúra fejlesztésével kapcsolatos állami szerepvállalás változásait, kérdőíves felmérésben vizsgálja, hogy a közoktatáson kívüli képzéseken milyen szervezetek kiket és milyen tematika alapján képeznek, és értékeli a programok minőségbiztosítottságát is.

Abra_belso


Egyre fokozódó figyelem irányult 2016 és 2020 között a pénzügyi kultúra fejlesztésére, miközben a képzések túlnyomó többsége továbbra is a legkönnyebben elérhető iskolás korosztályt érinti. A Nemzeti Alaptanterv az iskolák számára a célok között megjelölte a gazdasági és pénzügyi nevelést. A szakgimnáziumokon kívül azonban kötelező tantárgyként nem oktatnak ilyen ismereteket. A Kormány 2017-ben elfogadta a lakosság pénzügyi tudatosságát fejlesztő stratégiát, illetve megjelentek az első akkreditált pénzügyikultúra-tankönyvek. A közoktatáson kívüli szervezetek eredményei azt mutatják, hogy a képzési programok és az azokon résztvevők száma mintegy háromszorosára nőtt. A képzések átlagos időtartama hosszabb lett, megjelentek a főleg felnőtteknek szóló, többnapos tanfolyamok.

A tudásátadás fókuszában továbbra is az egyéni takarékoskodás és pénzügyi tudatosság, a pénzügyi önismeret, attitűd és viselkedés áll. A képzések négyötödében van tananyag és tematika, de ezek többsége nem akkreditált, és nem érhető el nyilvánosan. A képzések mintegy 40 százaléka méri az eredményességet.

Németh Erzsébet írásán kívül az olvasók a lapszámban megismerhetik a hazai pénzügyi kultúra fejlesztésének aktuális feladatait, valamint a pénzügyi kultúrát az európai oktatásban. Betekintést kaphatnak Terták Elemér, a Pénzügyi Szemle szerkesztőbizottsági tagja jóvoltából a nemzetközi pénzügyi oktatásba, valamint a hazai felsőfokú pénzügyi és számviteli oktatásba.

A tanulmányt és a teljes lapszámot az alábbi hivatkozásra kattintva érhetik el a Magyar Bankszövetség honlapján