2021. október 29. 7:00

Lassan duplázódik a tengeri szállítási idő Kína és az USA között

A vírusválság előtti 40 napról 73 napra ugrott a tengeri szállítási idő a világ két legnagyobb gazdasága közt. Emelkedő árak, áruhiány, ki tudja hol a vége.

Korábbi cikkünkben írtunk a globális ellátási lánc zavarairól, most érdemes egy pillantást vetni a korábbi globalizációs folyamatok egyik motorjának számító tengeri szállítás áralakulására. A lenti ábra a Statista közgazdászainak jóvoltából szemléltetni a Kína és az USA közti konténerhajók átlagos menetidejét napban kifejezve 2019 és napjaink közt. Jól látszik, hogy míg egy út a két gazdasági nagyhatalom közt a pandémia előtt 40 napig tartott, addig ma már 73 napig.

Az ábrát szemlélve szembetűnő, hogy a koronavírus válság első hullámának hirtelen lezárásai alatt is csak 56 napig ugrott fel a szállítási idő, azaz hiába az oltás és az újranyitás, a világgazdaság zavarai egyre csak erősödnek.

abra_nagy

 

A közgazdászok hangsúlyozzák, hogy a tengeri szállítás nem csak időben, de költségben is megugrott, ma egy konténer szállítási költsége 330 és 570 százalék közti ugrást mutat, és az árak továbbra is fölfelé tartanak. Hozzáteszik a szakemberek, hogy hiába az újranyitás, a gazdasági szereplők továbbra is nyugtalanok, az ellátási láncok zavarait látva mindenki igyekszik tartalékolni, minden egyre drágább és tartósak a készlethiányok.

Ebben a helyzetben az árak emelkednek, ami csak további nyomást helyez az ellátási láncokra. Hogy ennek a veszélyes spirálnak hol a vége, a következő hónapok alighanem legizgalmasabb gazdasági kérdése lesz.

Az eredeti elemzés itt érhető el.