2021. június 23. 9:44

A magyar középiskolások pénzügyi kultúrájának vizsgálata az elmúlt 10 évben Econventio-teszt alapján

Kovács Péter
PhD, habil. egyetemi docens, dékán, tanszékvezető,
Szegedi Tudományegyetem, Statisztikai és Demográfiai Tanszék,
Gazdaságtudományi Kar 

Kuruczleki Éva
tanársegéd,
Szegedi Tudományegyetem

Rácz Tamás Attila
PhD-hallgató,
Szegedi Tudományegyetem

Lipták Lilla
tanársegéd,
Szegedi Tudományegyetem

Megjelenés: Pénzügyi Szemle 2021/2. (p. 179-198.)


Összefoglaló: Az Econventio Egyesület a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karával 2011 óta fejleszti a középiskolások pénzügyi kultúráját. Tanulmányunkban az elmúlt 10 év felméréseinek főbb megállapításait foglaljuk össze, amely összesen 110 ezer tesztkitöltésre épül. Felméréseink szerint a középiskolások kevés és felületes pénzügyi ismerettel rendelkeznek. A pénzügyi tudás pozitív kapcsolatban áll az előre gondolkodás időtávjával, az öngondoskodásról való gondolkodásról, a pénzügyek iránt tanúsított hozzáállással. A digitális pénzügyi információforrások szerepének növekedése mellett, a középiskolások pénzügyi ismereteiket legfőképpen az otthonlátottakból merítik, ez negatívan hat a teszteredményekre, ugyanakkor a pénzügyi ismeretek oktatásának pozitív hatása van a diákok pénzügyi tudására. Az életkor, a tapasztalatok növekedésével a pénzügyi tudásszint nő, különösen a munkaerőpiaci, hitelezési, biztosítási kérdések esetén, ugyanakkor a felnőtteknek és a középiskolásoknak is ugyanazok a kérdéskörök jelentenek nagyobb nehézséget: százalékszámítás, a kamatos kamat számítása, a legalább, legfeljebb kifejezések kezelése, különböző ajánlatok összehasonlítása.

Kulcsszavak: pénzügyi kultúra, Econventio-teszt, pénzügyi tudatosság

JEL-kódok: G53, A20, D14, H24, J32

DOI: https://doi.org/10.35551/PSZ_2021_2_1


Töltse le a teljes cikket!