2020. december 21. 17:31

A digitális szolgáltatási adó szimbolikus jelentősége és annak gyakorlati következményei

Rigó Csaba Balázs
elnök,
Gazdasági Versenyhivatal

Tóth András
PhD, tanszékvezető, egyetemi docens,
Károli Gáspár Református Egyetem, Állam-és Jogtudományi Kar,
Infokommunikációs jogi Tanszék

Megjelenés: Pénzügyi Szemle 2020/4. (p. 516-530.)



Összefoglaló: A digitális szolgáltatásokat kínáló világcégek jellemzően úgy nőttek nagyra, hogy a közterhek viseléséhez nem feltétlenül járulnak hozzá abban az országban, ahonnan a bevételeik megteremtéséhez szükséges adatvagyon származik. Jelen tanulmány célja annak bemutatása, hogy a digitális szolgáltatást nyújtó világcégek megadóztatása nem csak adóbevétel-növelési, de szimbolikus szempontból is jelentőséggel bír. Az "új olajat" jelentő adatok kiaknázásából ezért méltányosan részesednie kellene azon államoknak is, amelyek polgárainak adatai felhasználásával a digitális világcégek jelentős bevételre tesznek szert. A politikai, jogszabályi környezet elemzése és az állambölcseleti elméletek áttekintése révén arra jutottunk, hogy ebben a szimbolikájában is jelentős kérdésben sem valószínű az EU-szintű egységes fellépés sikere és éppen ezért tagállami, nemzeti szintű intézkedésekre lehet szükség.

Kulcsszavak: digitális adó, adat, hegemónia, digitális világcégek

JEL-kódok: H26, K20, K21, K34

DOI: https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_4_5



Töltse le a teljes cikket!