A pénzzel kapcsolatos attitűdök és a materiális irányultság szerepe a pénzügyi kultúra fejlesztésében
Zsótér Boglárka
PhD-hallgató, Budapesti Corvinus Egyetem, Marketing és Média Intézet
Nagy Péter
PhD-hallgató, Budapesti Corvinus Egyetem, Marketing és Média Intézet
Megjelenés: Pénzügyi Szemle 2012/3 (p. 310-321.)
Összefoglaló: A gazdasági és pénzügyi válság tanulsága, hogy változtatni szükséges az eddigi pénzügyi kultúrán és fogyasztói szokásokon. Magyarországon - tekintve, hogy fiatal demokráciának számít - már korábban is számtalan felső szintről jövő próbálkozás született abból a célból, hogy fejlessze a pénzügyi tudást és egészséges szinten tartsa az anyagias értékeket. Az eddigi kísérletek azonban csekély sikerrel jártak, mivel a lakosság pénzügyi kultúráját nem sikerült tovább bővíteni, illetve megerősíteni. A jelen tanulmány célja, hogy a jelenséget a fogyasztói szocializáció szempontjából elemezze annak két fontos összetevőjén, a pénz iránti attitűd és a materiális irányultság fogalmain keresztül. Érdekes módon, kurrens kutatások kiemelték az érzelmek szerepét a pénzügyi magatartást illetően. Ezen kutatások nyomán számtalan ajánlást megfogalmazunk és kiemeljük, hogy a magyarországi pénzügyi kultúra nem fejleszthető az érzelmi élet és az érzelmi kontroll sajátosságainak figyelembevétele nélkül.
Kulcsszavak: fogyasztói szocializáció, pénzügyi kultúra, pénz iránti attitűdök, materiális irányultság, érzelmi szabályozás
Journal of Economic Literature (JEL) kód: D11, D14, D31
Töltse le a teljes cikket! (pdf)