Németh Erzsébet
PhD habil., egyetemi tanár, igazgató,
Budapesti Metropolitan Egyetem, Állami Számvevőszék
Béres Dániel
PhD, főiskolai docens,
Budapesti Metropolitan Egyetem
Huzdik Katalin
PhD, egyetemi docens,
Budapesti Metropolitan Egyetem
Deák-Zsótér Boglárka
PhD, adjunktus,
Budapesti Corvinus Egyetem
Mészáros Aranka
PhD, egyetemi docens,
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
Megjelenés: Pénzügyi Szemle 2022/1. (p. 7-32.)
Összefoglaló: A kutatás célja a különböző szakon oktató pedagógusok (N=752) pénzügyi ismereteinek, attitűdjeinek, magabiztosságának, viselkedésének és motivációinak feltárása. A felmérés különösen fontos, mivel az ő tudásuk, attitűdjük és viselkedésük hatással van az általuk oktatott diákok pénzügyi tudatosságára. Az eredmények a feltételezettnél magasabb szintű pénzügyi tudást jeleznek, feltárva, hogy a tanárok pénzügyi tájékozottsága magasabb szintű, mint a felsőoktatásban tanuló hallgatóké. A megkérdezettek 86 százalékának van megtakarítása, amit bankbetétek mellett, állampapírban, illetve egyéb, összetettebb megtakarítási formákban tartanak, ez magas szintű pénzügyi tudatosságra és bevonódásra utal. A tanárok saját pénzügyi tudásukat magasra értékelik, ezzel együtt a felsőoktatásban tanulókhoz hasonlóan kockázatkerülők. Túlnyomó többségük fontosnak tartja a pénzügyi kultúra iskolai fejlesztését. A pénzügyikultúra-képzéseknek mérhetően pozitív hatása van a résztvevők tudásszintjére. A kutatás eredményei alapján érdemes tehát a tanárok pénzügyi tudatosságára és motivációjára építve alakítani a tanterveket és a követelményrendszert.
Kulcsszavak: pénzügyi kultúra, kutatás, tanárok, összehasonlító elemzés
JEL-kódok: A13, D12, G53, I22
DOI: https://doi.org/10.35551/PSZ_2022_1_1