Mesterséges intelligencia a közigazgatásban - az érdemi ügyintézés támogatása

Fejes Erzsébet
villamosmérnök, közgazdász,
Állami Számvevőszék

Futó Iván
CSc, egyetemi tanár,
partner, Multilogic Kft.

Megjelenés: Pénzügyi Szemle 2021/1. Különszám (p. 24-51.)



Összefoglaló: A mesterséges intelligencia (MI) egyre népszerűbb fogalom, bár gyakran csak marketingeszközként használják olyan tevékenységek megcímkézésére, amelyek igencsak távol állnak a MI-től. A cikk célja, hogy bemutassa, valójában milyen mesterségesintelligencia-eszközök - szakértői rendszerek - alkalmazhatók érdemi ügyintézésre a közigazgatásban. Az érdemi ügyintézés vége mindig valamilyen döntés, amelyet a törvényi előírások szerint részletesen indokolni kell. A szakértői rendszerek ezt megteszik. Az MI-eszközök másik nagy csoportja, a gépi tanuláson alapuló megoldások, fekete dobozként működnek, bemeneti adatokat képeznek le kimeneti adatokra, a megoldás indoka így nem ismert. Ezért ezek az eszközök közvetlenül érdemi ügyintézésre nem alkalmasak, de támogathatják a szakértői rendszerekkel történő ügyintézést. Szeretnénk felhívni a figyelmet arra is, hogy a technológiák alkalmazásának komoly feltételei és hozadékai vannak.

Kulcsszavak: mesterséges intelligencia, gépi tanulás, szakértői rendszer, közigazgatás, érdemi ügyintézés

JEL-kódok: H29, O38

DOI: https://doi.org/10.35551/PSZ_2021_k_1_2



Töltse le a teljes cikket!