Tanulmányok, előadások

A biztosítási fogyasztóvédelmi szemlélet evolúciója Magyarországon

2019. július 17. 08:00:01
Banyár József és Turi Petra tanulmánya a biztosítási fogyasztóvédelem hazai megoldásait vizsgálja konkrét példákon keresztül. A szerzők hangsúlyozzák, hogy Magyarország azok közé az országok közé tartozik, amelyek nem elégedtek meg a nemzetközi trendek, megoldások követésével, hanem önállóan, sokszor más országokat megelőzve vezettek be biztosítási és pénzügyi fogyasztóvédelmi megoldásokat. Meggyőződésük ezért, hogy azok tanulmányozása más országoknak is érdekes lehet. (Pénzügyi Szemle 2019/2.)

Banyár József - Turi Petra

Úgy gondoljuk, hogy sokféle próbálkozás után nálunk elég messzire jutott a fogyasztók érdekeinek védelme, és számos intézkedés megelőzte, sőt megelőzi a nemzetközi trendeket, megoldásokat, ezért példaként szolgálhat más országok számára is - annak ellenére, hogy a magyar biztosítási piac nem számít nagy piacnak, ugyanakkor közepesen fejlettnek mondható.

Nem állhatunk meg azonban azon a szinten, amit elértünk, érdemes továbbmenni. Ráadásul menet közben egyre inkább tudatosult is, hogy mi lehet a cselekvéseink elméleti alapja, s a tudomány fejlődése - elsősorban a viselkedési közgazdaságtan - mindeközben egyre több teret és lehetőséget is ad ehhez.

A magyar biztosítási fogyasztóvédelemnek folyamatosan finomodtak a módszerei, amelyek mögött a témáról való egyre elmélyültebb tudás pillantható meg, ugyanakkor eddig ezt a tudást elméletileg nem rendszereztük, hiányzott a témáról való elméleti reflexió, aminek felépítéséhez ezzel a tanulmánnyal szerettünk volna hozzájárulni.

A közgazdasági irányok mellett kellő figyelmet kell szentelni a nemzetközi piaci gyakorlatoknak és jogi kereteknek, át kell ültetni az EIOPA fogyasztóvédelmi érintettségű ajánlásait is. Jelen cikkben bemutattuk, hogy az EU-s - egységes - szabályozás párhuzamosan fejlődik a tagállami előírásokkal, néhol a magyar meg is előzte azt, azonban ma már nem beszélhetünk szeparáltságról, hiszen a kettő egymás mellett, egymást segítve és kiegészítve - különböző szinteken és mélységig - igyekszik védeni a fogyasztók érdekeit.

Ugyanakkor fontos megállapítás lehet az is, hogy bizonyos nemzetközi fogyasztóvédelmi irányok (így pl. a "financial literacy"), nem csak a fogyasztóvédelmet segíthetik, hanem azt is, hogy segítségükkel lényeges kérdésekről eltereljék a figyelmet, így nem mindig az a legjobb irány, megoldás, ami épp a legdivatosabbnak tűnik, hiszen a témában nagyon erős érdekek feszülnek egymásnak. Emiatt létfontosságú az érdekellentétek minél jobb feltérképezése és szisztematikus, a fogyasztóknak (hosszú távon) kedvező feloldása. Az érdekellentétek kezelése pedig olyan új irányokba vezethet, amelyeket még csak épp próbálgatunk, s amelyek középtávon nagyon megváltoztathatják az iparágat.

Persze a változásnak nem csak és nem feltétlenül a fogyasztóvédelem lesz a legfontosabb mozgatója, hiszen napjainkban folyik a pénzügyi iparágakat (is) érintő nagy digitális átalakulás, amely esetleg teljesen megváltoztatja a szereplőket, megoldásokat és problémákat, s amelyekről a tanulmányban nem igazán esett szó.

Mindezekre tekintettel - álláspontunk szerint - hosszú még az út a pénzügyi fogyasztóvédelemben, hiszen a fogyasztó helyzetét nemcsak jogi, hanem közgazdasági oldalról is védeni kell, s ezen eszközök nem minden esetben egyeznek meg az állami eszköztárral. Ma már egyre nagyobb szerepet kapnak a társadalmi, érdekvédelmi szervezetek fogyasztóvédelmi munkásságai, azonban ez már egy következő cikk témája lehet.

...

Banyár József a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense, Turi Petra az ELTE PhD-hallgatója

...

A teljes tanulmány itt olvasható, a Pénzügyi Szemle legújabb száma itt érhető el.


Hozzászólások

A kommenteléshez előbb kérjük lépjen be!

Belépés az oldalra