Tanulmányok, előadások

A szabályozás hatása a mikrohitelező szervezetek pénzügyi teljesítményére és az ügyfelek elérésére

2018. november 12. 10:23:50
A tanulmány célul tűzi ki annak megállapítását, hogy a mikrohitelező szervezetek szabályozottsága milyen hatást gyakorol a szervezetek pénzügyi teljesítményére és az ügyfelek elérésére. Az eredmények 21 latin-amerikai ország 413 mikrohitelező szervezetének a 2005-2017 közötti időszakra vonatkozó adatain alapulnak. (Pénzügyi Szemle 2018/3.)


Waqas Amin - Fengming Qin - Abdul Rauf - Fayyaz Ahmad

A szabályozási státusznak a mikrohitelező szervezetekre gyakorolt hatásával ritkán foglalkozik a mikrohitelezésről szóló szakirodalom. Különösen a szabályozási státusznak a pénzügyi teljesítményre és az ügyfelek elérésére gyakorolt hatásáról szóló empirikus kutatások nem kielégítőek és meggyőzőek.

A jelen tanulmány kiterjesztése néhány korábbi, nagyobb és más adathalmazzal és más becslési technikával dolgozó tanulmánynak [Cull és társai (2011), valamint Axmann, (2014)]. A kutatást 21 latin-amerikai ország vonatkozásában végeztük. Az országok 413 mikrohitelező szervezetének 2005 és 2017 közötti adatait vizsgáltuk. A regressziós együtthatókat az általánosított momentumok módszer segítségével számítottuk ki.

Arra az eredményre jutottunk, hogy a szabályozott mikrohitelező szervezetek elsősorban a jobb módú ügyfelek kiszolgálására koncentrálnak, mivel ily módon tudják fedezni a szabályozás betartása miatt megnövekedett költségeiket. A szabályozott mikrohitelező szervezetek esetében nem találtunk összefüggést a pénzügyi teljesítmény és az ügyfelek elérésének mélysége között. A nem szabályozott mikrohitelező szervezetek ellenben szegény ügyfeleket szolgálnak ki, ami növeli a hitelezési költségeiket. A legszegényebbek elérésének költségét a jobb módúaknak nyújtott hitelekkel ellensúlyozzák.

Az eredmények a feltételezéseknek megfelelőek. Szakpolitikai ajánlások szempontjából nagyon hasznosak. A betétesek fokozottabb védelmének és a mikrohitelező intézmények megnövelt stabilitásának érdekében a szabályozó intézményeknek a szabályozás betartásával járó előnyök értékelésekor azt is figyelembe kell venniük, hogy mennyi költséggel jár az ügyfelek csökkent elérési szintje.

...

A teljes tanulmány itt olvasható, a Pénzügyi Szemle legújabb száma itt érhető el.

 

Hozzászólások

A kommenteléshez előbb kérjük lépjen be!

Belépés az oldalra